Religie kennis Wiki
Advertisement
1rightarrow.png Voor de Haïtiaanse godsdienst, zie Vodou
Bestand:Voodoo-dolls.JPG

Voodoo-poppen

Bestand:Vudu.jpg

Voodoo-pop

Bestand:Voodo-altar.jpg

Altaar

Voodoo (vodun) is een vorm van religie die zijn oorsprong heeft in West-Afrika, meer bepaald in Togo en Benin. Bij deze volken heeft zich door de loop der eeuwen heen een wereldbeschouwing ontwikkeld, waarin geloof in een schepper, bijgestaan door goden en godinnen, voorouders en geesten, fundamenteel is. Van daaruit is voodoo later met de slaven naar andere werelddelen verhuisd. Zij brachten de voodoo naar landen als Cuba, Haïti, Brazilië, het Caribische gebied en Suriname. In Suriname vermengde de Afrikaanse voodoo zich met allerlei indianenrituelen, waaruit het huidige winti ontstond.

Voodoo is een officiële godsdienst in de staat Benin [1]. Weliswaar kan het zich met een andere godsdienst vermengen maar het blijft een op zichzelf bestaande religie. Bij de dagelijkse rituelen worden voorwerpen gebruikt die door gewijde personen gemaakt zijn en alleen voor deze doeleinden gebruikt worden. Zo bevinden zich in Togo en Benin nog kloosters waarin voodoo-volgelingen een zekere periode doorbrengen.

Bestand:VoodooSpirtualTempleNOLAAug05.jpg

Voodoo tempel in New Orleans

Centraal bij de rituelen staan potten, kalebassen, schalen en figuren van aardewerk. Ze worden gebruikt om de 'voodoo-krachten' te voeden. Tegelijkertijd dienen ze als tijdelijke behuizing van die krachten. Door te putten uit dit reservoir van krachten zou de mens zijn leven een gunstige wending kunnen geven, bijvoorbeeld door de geesten in de voorwerpen gunstig te stemmen.

In de praktijk zijn er op die manier vele voorwerpen ontstaan, die een rol spelen in het dagelijkse leven van een voodoo-gelovige. Door bepaalde rituelen, offers en dergelijke gelooft men de geesten gunstig te kunnen stemmen, wat de kwaliteit van het leven zou kunnen verbeteren. Ook bij ziekte wordt geprobeerd via voodoo de geesten gunstig te stemmen en zo het lot van de zieke te verbeteren. Men kent echter voorwerpen van de witte en van de zwarte voodoo, waarbij de zwarte magie een rol speelt. Het voodoo-aardewerk is in de ogen van de volgelingen de voоdoo zelf. Zij geloven dat de voodoo werkelijk aanwezig is in de potten en beelden.

Het woord voodoo is afgeleid van de Vodu, de 14 mindere goden van West-Afrika.

Verwante onderwerpen[]

Voetnoten[]

  1. "VODUN (and related religions)" op religioustolerance.org, gezien 17 mei 2008

an:Vudú ar:فودو az:Vudu bg:Вуду bs:Vudu ca:Vodú cs:Voodoo da:Voodoo eo:Voduo eu:Vudu fa:وودوو fi:Voodoo fr:Vaudou he:וודו hi:वूडू hr:Vudu ht:Vodou id:Voodoo it:Vudù ja:ブードゥー教 ka:ვუდუ kg:Vodu ko:부두교 lt:Vudu lv:Vudū mwl:Bodun nn:Voodoo no:Voodoo pl:Voodoo pt:Vodu haitiano ro:Vaudou ru:Вуду scn:Vudu sh:Vudu simple:Voodoo sk:Voodoo sr:Вуду sv:Voodoo th:ลัทธิวูดู tr:Vudu uk:Вуду uz:Vudu zh:伏都教

Advertisement