Religie kennis Wiki
Advertisement
Oekraïens-katholieke Kerk
stichtingsjaar 1596
zetel Kiev, Oekraïne
ritus Byzantijnse ritus
taal Oekraïens
aantal gelovigen 4.200.000
hoofd Kardinaal Lubomyr Husar, grootaartsbisschop van Kiev
orthodoxe tegenhanger Oekraïens-orthodoxe Kerk (patriarchaat van Moskou)

De kathedraal van Sint-Joris in Lviv, Oekraïne, voormalige hoofdzetel van de Oekraïens-katholieke Kerk

De Oekraïens (Grieks)-katholieke Kerk (Oekraïens: Українська Греко-Католицька Церква, afgekort: УГКЦ), is een Oosters-katholieke Kerk. Zij is in unie met de Rooms-katholieke Kerk en erkent het gezag van de paus. De Kerk volgt de Byzantijnse ritus en de liturgische taal is het Oekraïens. Deze Kerk gebruikt de juliaanse kalender.

Geschiedenis[]

De Oekraïens-katholieke Kerk ontstond tijdens de Synode van Brest in 1596 toen de orthodoxe bisschoppen van Oekraïne - dat toen deel uitmaakte van het koninkrijk Polen - besloten om relaties met de orthodoxe patriarch van Constantinopel te beëindigen en de Oekraïense kerk onder het gezag van de paus van Rome te plaatsen. Men noemde dit de Unie van Brest.

Dit besluit leidde echter tot grote verdeeldheid en uiteindelijk viel de kerk uiteen in de Oekraïens-katholieke Kerk in het westen van Oekraïne en de Oekraïens-orthodoxe Kerk in het oosten van het land. Hierin speelden politieke factoren een rol gezien in de 17de eeuw het oosten onder Russische - dus ook oosters-orthodoxe - invloed kwam terwijl vanaf eind 18de eeuw in het westen de katholieke Habsburgse dynastie regeerde.

De Sovjet-Unie liet in 1946 in Galicië en in 1949 in Transkarpatië de Oekraïens-katholieke Kerk ontmantelen. Alle geünieerde bisschoppen werden gearresteerd en het hoofd van de kerk, Josef kardinaal Slipyj, werd in strafkampen gevangen gehouden. De kerken werden gesloten, in brand gestoken of geprofaneerd. Veel priesters en gelovigen werden doodgeschoten of gedeporteerd naar de Siberische Goelag. De gelovigen zagen zich genoodzaakt onder te duiken in de clandestiniteit. In 1963 kwam Slipyj dankzij Paus Johannes XXIII vrij en hij overleed in ballingschap in Rome in 1984.

Na de implosie van de Sovjet-Unie kon het katholieke geloof vanaf 1988 weer opleven. Op 30 maart 1991 kon aartsbisschop Myroslav Ivan kardinaal Loebachivsky terug naar Oekraïne keren en de kathedraal van Sint-Joris te Lviv terug in bezit nemen. In 1992 werd de kerkelijke hiërarchie weer hersteld onder kardinaal Lubachivsky.

Paus Johannes Paulus II verplaatste de hoofdzetel van de kerk in 2005 van Lviv naar Kiev. Daar wordt thans aan de oever van de Dnjepr een nieuwe kathedraal gebouwd.

Verspreiding[]

De Oekraïens (Grieks)-katholieke Kerk is de grootste Oosters-katholieke Kerk, met circa 4,2 miljoen gelovigen, waarvan circa 3,5 miljoen gelovigen in Oekraïne, 196.000 elders in Europa, circa 132.000 in de Verenigde Staten, 85.000 in Canada ,316.000 in Brazilië en 34.000 in Australië.

Zie ook[]

Oosters-katholieke Kerken in Noord-Amerika

De Oekraïens-katholieke kerk in België[]

Zowel na de Eerste Wereldoorlog als na de Tweede Wereldoorlog kwamen een aantal Oekraïense vluchtelingen naar België. De Oekraïens-katholieke gemeenschap in België telt nu zo’n 3000 tot 4000 gelovigen, 4 priesters, 1 diaken, 6 parochies en 6 kerken of kapellen.

Externe links[]

be:Украінская Грэка-Каталіцкая Царква cs:Ukrajinská řeckokatolická církev et:Ukraina Kreeka-katoliku Kirik fi:Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko fr:Église grecque-catholique ukrainienne frp:Égllése grèca-catolica ucrayenièna hu:Ukrán Görög Katolikus Egyház id:Gereja Katolik-Yunani Ukraina it:Chiesa greco-cattolica ucraina ja:ウクライナ東方カトリック教会 la:Ecclesia Graeco-Catholica Ucrainae lt:Unitai pl:Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-ukraińskiego pt:Igreja Greco-Católica Ucraniana ro:Biserica Greco-Catolică Ucraineană ru:Украинская грекокатолическая церковь uk:Українська греко-католицька церква

Advertisement