Religie kennis Wiki
Advertisement

Een militair ordinariaat is een ordinariaat van de Katholieke Kerk. Een dergelijk ‘legerbisdom’ is bedoeld om geestelijke zorg te verschaffen aan militairen. Aan het ordinariaat zijn aalmoezeniers verbonden en aan het hoofd staat de ordinarius, een bisschop. Het militair ordinariaat werkt nauw samen met de dienst geestelijke verzorging van de krijgsmacht.

België[]

Het Belgisch militair ordinariaat is opgericht op 7 september 1957. Het bureau van de aalmoezeniersdienst van de krijgsmacht is gevestigd in Neder-Over-Heembeek, in de gebouwen van het Militair Hospitaal. In 2002 waren 17 diocesane en 9 reguliere priesters en 5 religieuzen verbonden aan het militair ordinariaat. Begin 2008 telde het Bisdom bij de Krijgsmacht 15 actieve aalmoezeniers, waaronder 2 lekenaalmoezeniers. Het kan ook rekenen op de inzet van twee reserveaalmoezeniers die ook op zending in het buitenland worden ingezet. De huidige opperaalmoezenier is E.H. Johan Van Den Eeckhout.

Het Belgische Bisdom bij de Krijgsmacht heeft een eigen onderzoekscentrum - het Centrum voor Theologie en Militaire Ethiek - dat op geregelde tijdstippen nieuwe studies uitbrengt met betrekking tot militair-relevante thema's, vanuit christelijk-theologische invalshoek.

Ook een selectie van de teksten die verschijnen in het tijdschrift Om en Rondom/ Regards et Rencontres zijn terug te vinden en te raadplegen op de tweetalige website van het bisdom.

Ordinarii (bisschoppen) waren achtereenvolgens:

  1. 1957 - 1961: Jozef Ernest Van Roey
  2. 1961 - 1979: Leo Jozef Suenens
  3. 1980 - 2010: Godfried Danneels
  4. 2010 - heden: André-Jozef Léonard

Nederland[]

Het Nederlands militair ordinariaat is opgericht op 16 april 1957. Het bureau van de aalmoezeniersdienst van de krijgsmacht is gevestigd in Den Haag. In 2003 waren 6 priesters en 11 diakens verbonden aan het militair ordinariaat.

  1. 1957 - 1975: Bernardus Alfrink
  2. 1975 - 1982: Johannes Willebrands
  3. 1982 - 1993: Philippe Bär
  4. 1993 - heden: Sedisvacatie, met sinds 1995 Jozef Punt als apostolisch administrator

Externe link[]

Sjabloon:Navigatie bisdommen Nederland hr:Vojni ordinarijat it:Ordinariato militare no:Militærordinariat pl:Ordynariat Wojskowy Holandii ru:Военный ординариат sr:Војни ординаријат

Advertisement