Religie kennis Wiki
Advertisement
Bestand:Kevelaer Giebel.jpg

Typische gevels in het stadscentrum van Kevelaer

Kevelaer
Stad in Duitsland Bestand:Flag of Germany.svg
Wapen van Kevelaer
Situering
Deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen
District Kleef
Regierungsbezirk Düsseldorf
Coördinaten 51°35'N  06°15'E
Algemeen
Oppervlakte 100,6 km²
Inwoners (31-12-2008[1]) 28.296 (280 inw/km²)
Hoogte 20 m boven  NN
Burgemeester Axel Stibi (CDU)
Overig
Postcodes 47623 47627
Netnummers 0 28 32
Kenteken KLE
Stadkernen 5 stadsdelen
Gemeentenummer 05 1 54 032
Website www.kevelaer.de
Portaal  Portaalicoon   Duitsland

Kevelaer (Nederlands ook: Kevelaar) is een plaats in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, gelegen in het district Kleef, op zes kilometer van de Nederlandse grens. De stad telt 28.296 inwoners[1]. Naburige steden zijn onder andere Goch, Kalkar en Geldern.

Deelgemeenten[]

  • Kervenheim/Kervendonk
  • Kevelaer
  • Twisteden/Kleinkevelaer
  • Wetten
  • Winnekendonk

Geschiedenis[]

Kevelaer, Klein-Kevelaer, Wetten en Twisteden behoorden tot het Overkwartier van Gelder en dus tot de Zuidelijke Nederlanden. In 1701, tijdens de Spaanse successieoorlog werd het gebied door Pruisen ingenomen, samen met de andere gemeenten die vanaf 1713 officieel Pruisisch Opper-Gelre vormden.

Bedevaartsoord[]

Bestand:Genadekapel2.jpg

De genadekapel

Bestand:Basiliekkevelaer.jpg

Pelgrims uit het Bisdom Groningen-Leeuwarden in de bontbeschilderde neogotische basiliek

Bestand:Genadekapel.jpg

De schrijn waarin de wonderdadige afbeelding (een eenvoudig devotieprentje) van Kevelaer wordt bewaard.

In Nederland en België is Kevelaer vooral bekend als bedevaartsoord. Sinds 1642 wordt er in het plaatsje een als wonderbaarlijk beschouwde afbeelding van de Maagd Maria vereerd. Veel katholieken pelgrimeren jaarlijks naar dit genadebeeld, dat in Latijn bekend staat als de "Consolatrix Afflictorum", ofwel de "Troosteres der Bedroefden". Als deel van de Spaanse Nederlanden viel de stad onder het bisdom Roermond. Ook onder Pruisisch bewind bleef Kevelaer onder het bisdom Roermond, in 1801 ging Kevelaer tot het bisdom Aken behoren, en vanaf ongeveer 1823 werd het ingedeeld bij het bisdom Münster. Door het bisdom Münster werd het toen ook verplicht gesteld preken, kerkboeken etc. in de Hoogduitse taal te gebruiken, daarvoor waren deze opgesteld in een Nederlandse-Nederduitse taal.

De marskramer Hendrik Busman zou van de Maagd zelf tot drie maal toe de opdracht hebben gekregen een kapelletje voor haar te bouwen. Hij gaf hieraan gehoor en op 1 juni 1642 stond er een eenvoudige bidzuil op de plek waar hij de opdracht kreeg. Al gauw kwamen er pelgrims en werden genezingen gemeld. In 1647 erkende de Kerk acht van deze genezingen als wonderbaarlijk, tijdens een synode in Venlo gehouden in het klooster Ter Weide. In 1645-47 werd een bedevaartkerk gebouwd, de huidige Kaarsenkapel. In 1654 werd om de bidzuil een barokke koepelkapel gebouwd, de genadekapel. De grote Mariabasiliek verrees in de negentiende eeuw (verheven tot basiliek in 1923).

Kevelaer speelde een bijzondere rol voor de Nederlandse katholieken in het protestantse noorden waar alle katholieke geloofsuitingen verboden waren. Zij konden in Kevelaer in het openbaar hun geloof uitoefenen, want in het koninkrijk Pruisen bestond godsdienstvrijheid. Naast Heiloo, Maastricht en 's-Hertogenbosch is Kevelaer nog steeds één van de belangrijkste pelgrimsoorden voor Nederlandse katholieken.

Aangrenzende gemeenten[]

   Aangrenzende gemeenten   
 Weeze   Uedem    
 Bergen (NL Bestand:Brosen windrose nl.svg  Sonsbeck 
    Geldern    

Externe links[]

Bronnen, noten en/of referenties[]

eo:Kevelaer it:Kevelaer ksh:Kevelaer lb:Kevelaer nds:Kevern pl:Kevelaer pt:Kevelaer ro:Kevelaer ru:Кевелар vo:Kevelaer

Advertisement