Religie kennis Wiki

This wiki's URL has been migrated to the primary fandom.com domain.Read more here

MEER LEZEN

Religie kennis Wiki
Advertisement

Kalkin of Kalki is in de hindoeïstische mythologie de tiende avatara van Vishnoe. Hij is de enige avatara die nog moet komen. Kalkin wordt voorgesteld als een ruiter op een wit paard, of als het witte paard zelf.

Kalkin wordt wel vergeleken met Jezus Christus, die in het Bijbelboek Openbaring ook op een wit paard ten tonele verschijnt (Openbaring 19:11-16). Zo wordt er wel geopperd dat het beeld van Christus op het witte paard van hem zou zijn afgeleid, een suggestie die door het christendom overwegend wordt afgewezen.

Als Kalkin verschijnt, maakt hij een einde aan het tijdperk Kali Yuga, dat is het huidige tijdperk. Dit tijdperk wordt verondersteld niet zo heel lang meer te duren, maximaal nog 428 eeuwen.

Verschijning[]

Kalkin zal met een vlammend zwaard aan de hemel verschijnen. Dan doodt hij de bron van alle kwaad op deze wereld, de demon Kali (niet te verwarren met de godin Kálii). Het zwaard wordt soms aangeduid als de 'verpersoonlijking van wijsheid'.

Voorts wordt hij dikwijls als de beëindiger van de wereld gezien, een opvatting die door anderen wordt bestreden omdat Kalkin in het hindoeïstische geloof juist een nieuwe, betere wereld begint en daartoe de functie van held vervult.

Sjabloon:Navigatie avatara's van Vishnoe

ar:كالكي br:Kalki fi:Kalki (hindulaisuus) fr:Kalkî hi:कल्कि id:Kalki it:Kalki ja:カルキ (ヒンドゥー教) lt:Kalkis ml:കൽക്കി mr:कल्की अवतार pl:Kalkin pt:Kalki ru:Калки simple:Kalki sv:Kalki ta:கல்கி (அவதாரம்) te:కల్క్యావతారము th:กัลกี uk:Калкі

Advertisement