Religie kennis Wiki
Advertisement
Bestand:Justin Martyr.jpg

Justinus de Martelaar

Justinus de Martelaar ookwel Justinus Martyr leefde van 100/114 tot ca. 165. Hij was een vroegchristelijke apologeet.

Leven[]

Justinus was een bekeerde heiden, maar werd een belangrijke apologeet. Wat we over zijn leven weten, komt hoofdzakelijk uit zijn eigen geschriften. Hij is geboren te Flavia Neapolis in Israël. Als jonge man bezocht hij diverse filosofische scholen, op zoek naar de waarheid. Op een dag was hij aan het mediteren, mogelijk aan de kust te Efeze. Daar ontmoette hij een vreemdeling die de christenen bij hem onder de aandacht bracht. Justinus bekeerde zich. Hij geloofde dat hij in Christus een meer perfecte filosofie bezat. Hij gaf les te Efeze en te Rome, alwaar Tatianus een van zijn leerlingen was. Rond 165 werd hij te Rome onthoofd, omdat hij christen was.

Apologie[]

In zijn eerste apologie, gericht aan Antoninus Pius, verdedigde hij het christendom tegen allerlei beschuldigingen zoals atheïsme, incest, kannibalisme, domheid, etc. Ook legt hij op positieve wijze het leven van de christenen uit. Zijn tweede apologie is een kort, hartstochtelijk protest, veroorzaakt door de executie van mensen alleen maar omdat ze christen waren.

Bestrijder gnostiek[]

Justinus wordt beschouwd als de eerste bestrijder van de gnostiek. Zijn 'Syntagma' waarvan men lang dacht dat het verloren was gegaan, bleek nagenoeg geheel opgenomen in de 'Libelius adversus omnia haereses' dat gewoonlijk toegevoegd werd aan 'De Praescriptione' van Tertullianus zoals is aangetoond door J.Kunze in 1984. Van Justinus' tegen de gnostiek gerichte verhandeling over de opstanding 'Peri anastaseos' zijn veel fragmenten bewaard gebleven in Methodius' 'Dialoog over de Opstanding' en in St. John Damascene's 'Sacra Parellela'. Justinus' 'Comendium tegen Marcion', geciteerd door Irenaeus (IV,vi,2;V,xxvi,2), is waarschijnlijk identiek aan zijn 'Syntagma'.

Werken[]

  • Apologia
  • Apologia Secunda
  • Dialogus cum Tryphone
  • Fragmenta operum deperditorum

Eusebius haalt in zijn kerkgeschiedenis 8 werken van Justinus aan. De overige 4 zijn echter verloren gegaan.

Verering[]

In de Rooms-katholieke Kerk en de Orthodoxe Kerk geldt Justinus als een heilige. Zijn feestdag is op 1 juni.

Bronnen, noten en/of referenties[]

Bronnen, noten en/of referenties:

  • The History of Christianity, Tim Dowley

ca:Justí el Màrtir cs:Justin Mučedník da:Justinus Martyr el:Ιουστίνος ο Μάρτυρας eo:Justino Martiro fa:ژوستین شهید fi:Justinos Marttyyri fr:Justin de Naplouse he:יוסטינוס מרטיר hr:Justin Mučenik hu:Justinus (ókeresztény író) id:Yustinus Martir it:Giustino di Nablus ja:ユスティノス la:Iustinus Martyr lt:Justinas Kankinys no:Justin Martyr pl:Justyn Męczennik pt:Justino ro:Iustin Martirul şi Filozoful ru:Иустин Философ sc:Giustinu sk:Justinus sq:Shën Justini dëshmor sr:Јустин Филозоф sv:Justinus Martyren zh:游斯丁

Advertisement