Religie kennis Wiki
Advertisement

De Ahadith (Arabisch: أحاديث), meervoud van Hadith (حديث, 'dat wat verteld wordt') zijn de in grote verzamelingen vastgelegde, islamitische overleveringen over het doen en laten en de uitspraken van de profeet Mohammed. Via deze overleveringen kent men de soenna, de manier van de profeet. Voor de overgrote meerderheid van de moslims vormen de Ahadith een aanvulling op en interpretatie van de Koran.

Uit de Koran en de Ahadith werden islamitische wetten samengesteld, de sharia. In de meeste islamitische landen geldt de sharia als basis van een deel van het recht. De meeste landen hebben overigens een gemengd rechtssysteem. Een moslim hoeft niet te geloven in een hadith. De Koran is altijd de primaire bron.

Beoordeling van een Hadith[]

De Ahadith zijn als volgt geclassificeerd:

  • sahieh 'zeer betrouwbaar'
  • hasan 'goed, maar minder betrouwbaar'
  • da'ief 'twijfelachtig' en
  • mawdoe 'verzonnen'

De voorwaarden voor een sahieh-overlevering moet aan vijf voorwaarden voldoen.

  1. De Hadith dient terug te gaan (via zijn naaste Sahaba) tot Mohammed door een onafgebroken keten van overleveraars (isnaad). Al-Bukhari ging hierbij er van uit dat het historisch bevestigd moest zijn dat twee opeenvolgende overleveraars elkaar ontmoet hadden. Muslim en anderen vonden dat het al voldoende was dat als deze overleveraars elkaar theoretisch gezien konden hebben.
  2. De overleveraars moeten bekend staan als oprecht. Sommigen vinden het al voldoende als een overleveraar moslim was, anderen stellen dat de oprechtheid bevestigd dient te zijn.
  3. De overleveraars dienen bekend te staan om hun goede geheugen. Ook hierover bestaat verschil van mening.
  4. De Hadith dient vrij te zijn van afwijkingen van de bevestigde standaardoverleveringen (shudhudh). Zo kunnen vier verschillende overleveraars dezelfde Hadith overleveren die aan de eerdere voorwaarden voldoet. Drie Ahadith hebben bij nadere bestudering dezelfde bewoordingen, terwijl een afwijkend is. Deze afwijkende Hadith wordt dan niet geaccepteerd.
  5. De Hadith dient zowel qua tekst als qua keten van overleveringen zonder een verborgen mankement (‘illa) te zijn die waarschuwen voor de onechtheid ervan. Hiervoor is veel deskundigheid vereist.

Turkije is bezig met het her-beoordelen van de hadith, omdat vele hadiths in strijd zijn met de Koran. Theologen aan de Universiteit van Ankara bereiden een boek voor waarin de radicale hadiths die in de loop van de eeuwen erin zijn geslopen eruit te filteren.[1]

Geschiedenis[]

Islamitische wetgeleerden en theologen hebben de eerste drie eeuwen lang gediscussieerd en gestudeerd over de vraag welke van de overgeleverde tradities, die elkaar op sommige punten tegenspreken, authentiek zijn en welke later verzonnen zijn. De Ahadith zijn daarna opgenomen in talloze verzamelingen, waarvan er in de soennitische islam zes als betrouwbaar worden aangemerkt. Deze zijn rond 800-850 opgetekend. De auteurs zijn: Al-Bukhari, Muslim, Abôe Dâwoed, Tirmidzi, An-Nasâ'ie en Ibn Mâdja. Toch bestonden er al voor die tijd al hadithverzamelingen. Deze waren echter minder systematisch van opzet en ze voldeden niet aan de strenge selectiecriteria die vooral Al-Boechârie en Muslim formuleerden. In de loop der tijd waren er namelijk veel verhalen over Mohammed verzonnen, omdat het een verhaal kracht kon bijzetten als men beweerde dat Mohammed het ook had gezegd. Moslims gaan ervan uit dat deze zes onderzoekers nauwkeurig het kaf van het koren hebben gescheiden. Enkele islamologen vinden dat de betrouwbaarheid van een overlevering niet meer is vast te stellen en trekken de betrouwbaarheid van de hadiethliteratuur dus integraal in twijfel.

Een zeer gerespecteerde uitlegger en 'redacteur' van de Hadith uit de negende eeuw was Al-Bukhari, een soennitisch geleerde. Samen met Muslim, een andere hadithgeleerde, legde hij collecties aan van 'zeer betrouwbare' Hadith. Als een Hadith in die van Al-Bukhari evenals in die van Muslim voorkomt, gaan moslims ervan uit dat het een authentiek verhaal betreft. Beiden legden namelijk zeer kritische maatstaven aan voor het optekenen van een Hadith. Er waren circa 600.000 overleveringen over Mohammed in omloop, maar Al-Bukhari nam er slechts 7000 in zijn verzameling op; daarvan betreffen er 3000 varianten van dezelfde overlevering. Al-Bukhari en Muslim hebben grote invloed gehad op de ontwikkeling van de islamitische wetgeving.

Zie ook[]

Referenties[]

Geloof & gebruik:
Allah · Hadj · Salat · Sjahada · Tawhid · Sawm · Vijf Zuilen · Wudu · Zakat · Zuilen van geloof
Kalender:
Asjoera · Hidjra · Mawlid · Offerfeest · Ramadan · Suikerfeest
Personen:
Aboe Bakr · Aïsja · Ali · Helpers · Metgezellen · Mohammed
Stromingen:
Alevitisme · Madhhab · Ibadisme · Sjiisme · Soefisme · Soennisme
Wet & Recht:
Fiqh · Hadith · Koran · Sharia · Soennah · Tafsir

Wikisource Meer bronnen die bij dit onderwerp horen, kan men vinden op de pagina Hadith op de Engelstalige versie van Wikisource

ar:حديث نبوي az:Hədis bg:Хадис bn:হাদিস br:Hadith bs:Hadis ca:Hadit cs:Hadís cy:Hadith da:Hadith diq:Hedis dv:ޙަދީޘް eo:Hadito fi:Hadith fr:Hadith fy:Hadith he:חדית' hu:Hadísz id:Hadits is:Hadíða it:Hadíth ja:ハディース jv:Hadis kaa:Ha'disler ko:하디스 la:Hadit lt:Hadisai ml:ഹദീഥ് mr:हादिथ ms:Hadis nn:Hadíth no:Hadith pl:Hadis pnb:حدیث pt:Hadith ru:Хадис sh:Hadis simple:Hadith sq:Hadithi sv:Hadith sw:Hadithi za Mtume Muhammad ta:ஹதீஸ் te:హదీసులు th:ฮะดีษ tr:Hadis tt:Хәдис uk:Хадис ur:حدیث uz:Hadis zh:聖訓

Advertisement