Religie kennis Wiki
Advertisement

Genootschap der Vrienden (algemeen bekend als: quakers) vormen een groep ondogmatische gelovigen, die zijn wortels vindt in de christelijke traditie. Het leven en de overgeleverde uitspraken van Jezus vormen een belangrijke inspiratiebron.

Dit genootschap werd in 1649 door George Fox gesticht.

Quakers geloven dat er iets van God in ieder mens is, wat door ieder mens ervaren kan worden. Zij noemen dat ook wel het "innerlijk licht" of "inwaartse licht". Zij herkennen zich in de gedachte dat allen door dezelfde bron geïnspireerd kunnen worden. In de quakergemeenschap in Nederland, evenals elders in de wereld, bestaan verschillende affiniteiten waaronder een evangelische, vrijzinnig-christelijke en universalistische. Deze sluiten elkaar wederzijds niet uit. Deze verscheidenheid ervaren quakers als waardevol. Quakers proberen, vaak met anderen samen, mensen tot elkaar te brengen om verzoening, gerechtigheid en vrede te bevorderen. In de V.S. speelden zij een belangrijke rol bij de afschaffing van de slavernij.

Een (sinds eind negentiende eeuw klein) deel van de quakers verwerpt het werelds genot en streeft een ascetisch leven na. Deze groep is vooral bekend uit de Verenigde Staten, waar de groep vergeleken wordt met andere christelijke minderheidsgroepen als de Amish en de Mormonen. Daartegenover kunnen veel quakers in bijvoorbeeld het oosten van de VS, in Engeland en in Nederland juist tot de radicale vrijzinnigheid worden gerekend. Een bekende Nederlandse quaker is de schrijver, Jan de Hartog.

Naam[]

De benaming quakers (van het Engelse werkwoord 'quake', dat beven betekent) ontstond in 1650, toen George Fox voor de rechter moest verschijnen voor een aanklacht wegens godslastering. Volgens Fox' Journal noemde de rechter hen quakers naar aanleiding van zijn oproep te beven voor het woord van God, een verwijzing naar de Bijbel (Jesaja 66:2, Ezra 9:4). De oorspronkelijk als spotnaam bedoelde benaming werd later als geuzennaam gehandhaafd. De benaming Society of Friends, die veel aanhangers prefereren, ontstond pas later.[1]

Externe link[]

Noot

bg:Квакери bs:Kvekeri ca:Societat Religiosa d'Amics cs:Kvakeři cy:Crynwyr da:Kvæker el:Κουάκεροι eo:Kvakerismo fi:Kveekarit fr:Société religieuse des Amis frp:Égllése Quaker ga:Cumann na gCarad gd:Comann nan Caraid he:אגודת הידידים hr:Kvekeri hu:Kvékerek hy:Քվակերներ id:Kaum Quaker it:Quaccherismo ja:クエーカー ko:퀘이커 la:Religiosa Amicorum Sodalitas nn:Kvekarane no:Vennenes samfunn pl:Kwakrzy pt:Quaker ru:Квакеры scn:Sucità Riliggiusa di l'Amici simple:Religious Society of Friends sk:Kvakeri sl:Kvekerji sv:Kväkare tr:Religious Society of Friends uk:Квакерство zh:貴格會

Advertisement