Religie kennis Wiki
Advertisement
Bestand:Le Moiturier (circle) Saint Denis.jpg

Dionysius van Parijs, kalkstenen beeld uit ca. 1460-1470

De heilige Dionysius van Parijs (Frans: Saint-Denis; Nederlands ook wel Sint-Denijs) was de eerste bisschop van die stad in de 3e eeuw. Hij werd door de heilige paus Fabianus naar het toenmalige Lutetia gezonden. Hij bouwde de eerste (houten) kerk op het eiland waarop nu de Notre Dame ligt. Met zijn gezellen Eleutherius en Rusticus werd hij in het jaar 285 om het leven gebracht door de heidense bevolking. Eerst werden zij in een gloeiende oven geworpen, maar bleven ongedeerd (denk aan de drie jongelingen uit het Bijbelboek Daniël). Vervolgens werden zij onthoofd. De Heer zelf troostte hen en gaf hen het viaticum.

Cefalofoor[]

Dionysius staat bekend als "cefalofoor". Dat wil zeggen dat hij het oneens was met de plaats van zijn martelaarschap (Montmartre oftewel "martelaarsberg"), zijn afgehouwen hoofd oppakte en ermee naar de plaats liep waar hij begraven wilde worden (Saint-Denis oftewel: Sint-Dionysius.) Hij wordt dan ook vaak afgebeeld met zijn hoofd in zijn handen, bijvoorbeeld aan de gevel van de Notre Dame.

Zijn feestdag wordt gevierd op 9 oktober. De gedachtenis van de translatio is steeds op 4 december. Dionysius is een van de patronen van Frankrijk.

Sjabloon:Navigatie Noodhelpers

ca:Dionís de París cs:Svatý Diviš cy:Denis eo:Denizo de Parizo et:Denis fi:Pyhä Dionysius fr:Denis de Paris he:דיוניסיוס הקדוש ht:Denis hu:Szent Dénes id:Denis it:Dionigi di Parigi ja:パリのディオニュシウス ko:파리의 디오니시우스 pl:Święty Dionizy pt:São Denis ru:Дионисий Парижский sc:Dionisi simple:Saint Denis sv:Dionysius (helgon) th:นักบุญเด็นนิส tr:Denis

Advertisement