Religie kennis Wiki

This wiki's URL has been migrated to the primary fandom.com domain.Read more here

MEER LEZEN

Religie kennis Wiki
Advertisement

Daniël in de leeuwenkuil. Schilderij door Briton Rivière, 1890

De tombe van Daniël (volgens traditie) in de Iraanse stad Susa

Daniël is de hoofdpersoon van het bijbelboek Daniël. Christenen zien Daniël als een profeet, en Jezus Christus verwijst ook zo naar hem: Daniël de profeet in Mattheüs 24:15 en Marcus 13:14. Binnen het jodendom wordt Daniël echter niet gezien als een profeet. Het naar hem genoemde geschrift wordt in de Tenach gerekend tot de Geschriften en niet tot de Profeten.

De naam Daniël (Hebreeuws: דָּנִיֵּאל) betekent "God is mijn rechter". De hofdienaar die Daniël en andere voorname Israëlieten moest onderwijzen in de taal van de Chaldeeën gaf Daniël een andere naam, Beltesassar. Dit is een verwijzing naar de afgod Bel.

Daniël was een Jood die in ballingschap naar Babylonië was gevoerd door Nebukadnezar II, in de tijd dat Jojakim koning was van Juda.

In ballingschap wilde Daniël zich aan de reinheidsvoorschriften houden en hij vroeg aan de hofdienaar of hij het eten van de koning mocht weigeren. Dit omdat het verboden was eten te eten dat aan afgoden was gewijd. De hofdienaar twijfelde eraan of de koning het zou toestaan, daarom stelde Daniël voor om een test te doen, en hij en zijn drie vrienden Chananja, Misaël, en Azarja (de hofdienaar noemde hen Sadrach, Mesach en Abednego) aten tien dagen lang alleen groente en dronken alleen water. Daniël en zijn drie vrienden zagen er na de tien dagen veel beter uit dan de rest van de ballingen. Ze hoefden het koninklijke eten voortaan niet te eten.

De koning merkte dat Daniël en zijn drie vrienden erg wijs waren, zelfs wijzer dan de wijzen en magiërs van het Babylonische rijk. Ze ervoeren dit als een geschenk van God en ze zeiden dat ook tegen de koning. Door Daniël's wijsheid kreeg hij door de opvolger van Nebukadnezars zoon, koning Darius de Grote, zelfs een van de belangrijkste functies van het rijk toegewezen. De andere rijksbestuurders waren het daar echter niet mee eens en zorgden er met een list voor dat Daniël in een kuil met leeuwen werd geworpen. Maar God stuurde een engel die ervoor zorgde dat Daniël niets overkwam.

Daniël kreeg later nog verschillende visioenen over het einde van de ballingschap, de komst van Jezus en zijn kruisdood, en over de eindtijd.

Op zes verschillende locaties wordt beweerd dat zijn tombe daar ligt: Babylon, Kirkoek en Muqdadiyah in Irak en de Koerdische Autonome Regio; Susa en Malamir in Iran; en Samarkand in Oezbekistan.

Somnia Danielis[]

Gedurende de Middeleeuwen was er een wijd verspreid Somniarium, een boek waarin dromen worden uitgelegd, dat ook wel Somnia Danielis (de dromen van Daniël) genoemd werd, omdat het aan deze Oudtestamentische dromenuitlegger werd toegeschreven. In werkelijkheid heeft de profeet Daniël niets met de inhoud van dit dromenboek te maken, de belangrijkste bron is Artemidorus Daldianus d.i. Artemidoros van Daldis (ca. 135-ca. 200). In de proloog van zijn Historie van Troyen deelt Jacob van Maerlant mee dat hij een Sompniarijs vertaald heeft, waarbij het mogelijk om deze Somnia Danielis gaat.

De Somnia Danielis is een alfabetisch geordende woordenlijst van wezen, objecten. gebeurtenissen enzovoort, met daaraan toegevoegd of het in de droom geziene goed of fout geduid moet worden. De tekst begint als volgt:

Arbores uidere uel ascendere significat honorem. Arbores cum fructibus videre significat lucrum Arbores aridas uidere significat deceptionem. Arbores magnas uidere significat expeditionem Arbores abscindere significat dampnum Arborem se esse significat infirmitatem.

Vertaald in hedendaags Nederlands:

Bomen zien of bomen beklimmen betekent eer. Bomen met vruchten zien betekent rijkdom. Droge bomen zien betekent bedrog. Grote bomen zien betekent een onderscheiding. Bomen omhakken betekent schade. Zelf een boom zijn betekent ziekte.

ar:دانيال arz:دانيال be:Данііл, прарок be-x-old:Данііл (прарок) ceb:Daniel cs:Daniel (prorok) cy:Daniel (proffwyd) da:Profeten Daniel el:Δανιήλ fa:دانیال fi:Daniel fr:Daniel (prophète) he:דניאל ht:Daniel id:Daniel it:Daniele (profeta) ja:ダニエル ka:დანიელი lt:Pranašas Danielius ms:Nabi Daniel pl:Daniel (postać biblijna) pt:Daniel (profeta) ru:Даниил (пророк) sh:Danijel sq:Danieli (profet) sr:Данило (пророк) sv:Daniel (biblisk person) tl:Daniel (ng Bibliya) tr:Danyal uk:Даниїл (пророк) ur:دانیال علیہ السلام zh:但以理

Advertisement