Religie kennis Wiki

This wiki's URL has been migrated to the primary fandom.com domain.Read more here

MEER LEZEN

Religie kennis Wiki
Advertisement

Het 2012-fenomeen verwijst naar het verschijnsel dat in veel populaire esoterische en pseudowetenschappelijke theorieën het jaar 2012 een grote rol speelt. Veel van zulke theorieën gaan ervan uit dat er in 2012 een grote verandering zal plaatsvinden in het bewustzijn van de mensheid of juist in de natuurlijke toestand van het universum; sommigen gaan zo ver te beweren dat in 2012 het eind van de wereld zal plaatsvinden. Het fenomeen vindt zijn oorsprong in de lange telling van de Maya's, die volgens sommige interpretaties grote waarde toekent aan 21 of 23 december 2012. Door de natuurwetenschap worden de 2012-theorieën unaniem verworpen, terwijl er volgens de meeste Mayadeskundigen sprake is van misrepresentatie van de Mayareligie en dat 2012 voor de Maya's niet zo'n belangrijk moment was.

Wetenschappers kwamen er na lang onderzoek achter dat in de Maya-mythologie de scheppingsdatum op 11 augustus van het jaar 3114 voor Christus lag en dat het eind van de telling op 21 december 2012 ligt. Aanhangers van complottheorieën gingen er vervolgens van uit dat op die datum een apocalyptisch einde komt aan de wereld zoals we die kennen. Op internet wemelt het van de websites waarop mensen hier onheilspellende teksten over schrijven, en er bestaan zelfs mensen die hun spaargeld opmaken 'omdat je er na 2012 toch niets meer aan hebt'.

Aardwetenschapper Andreas Fuls becijferde echter dat alles blijkt te berusten op een rekenfout. Hij promoveerde in 2006 aan de Technische Universiteit Berlijn. Op basis van een oude Mayatabel waarop de standen van Venus staan en nieuw ontdekte inscripties en voorwerpen kwam hij erachter dat Mayakalender pas stopt op 21, 22 of 23 december 2208. Bovendien denkt hij dat de tijd daarna ook bij de Maya's gewoon doorgaat: hij vermoedt dat de Maya's opnieuw zouden zijn begonnen met tellen.[1]

Zie ook[]

Bronnen
  1. Novum

ar:ظاهرة 2012 bn:২০১২ রহস্য cs:Fenomén roku 2012 da:Den galaktiske konjunktion fa:پدیده ۲۰۱۲ fr:Prédictions pour décembre 2012 id:Fenomena 2012 it:Profezie sul 21 dicembre 2012 ja:2012年人類滅亡説 ko:2012년 종말론 lt:2012 m. pasaulio pabaigos prognozė ms:Fenomena 2012 pt:Fenômeno 2012 sl:Galaktična poravnava sv:2012-fenomen ta:2012 நிகழ்வுகள் te:యుగాంతం tr:2012 fenomeni vi:Hiện tượng 2012 zh:2012年人類滅亡說

Advertisement